Suikervrije fabels

Heerlijk fenomeen, van die foodies. Mensen die hele dagen in de keuken lijken te staan en hun hersens breken over goede combinaties en gezonde recepten. De mooie plaatjes spreken voor zich, het water loopt je in de mond. Iedereen wil zo’n kookfreak in z’n groep vrienden of collegae of liefst nog in huis, om lekker mee te profiteren. Of gewoon zelf de handen uit de mouwen steken, om je visite te verrassen met een betrekkelijk eenvoudig recept wat toch erg lekker is en er ook nog goed uit ziet. Je googlet wat ingrediënten die je in huis hebt, de dieetwensen van  je gasten of het eindproduct waar je zin in hebt en je bent er.

Suiker als het te bestrijden kwaad

Je voelt hem al aankomen natuurlijk, want het is niet een en al goud wat er blinkt. In onze tijd van duurzaam en bewust willen we ook niet zomaar meer alles in onze mond stoppen. Of het nu biologisch, vrij van e-nummers of volledig vegan is, ieder heeft zo zijn ideeën over echt goed eten. Suiker is zo’n heet hangijzer, na al die waarschuwingen over obesitas zou je bijna denken dat dit na roken het te bestrijden kwaad is. En natuurlijk is het onzin om dagelijks frisdrank en sap te drinken. Of je kind op een schoolreis of kamp zoveel zoetigheid mee te geven, dat de hele groep ervan getrakteerd kan worden en veranderd in dertig drukke stuiterballen.

Suikervrije taart

Keerzijde is dat we wel lekkere dingen willen blijven eten, maar dan gezond. Wel taart, maar geen suiker. Dat is toch de bom! Of de ultieme utopie? De foodies hebben ze dus, suikervrije taart, koek en repen. Ter vervanging gaat er dan ahornsiroop, banaan of dadels in. Nu bevatten 3 a 4 bananen aanzienlijk minder dan 150 a 250 gram suiker die anders in een taart of cake gaat, daarom mag het in theorie suikervrij heten, maar al die producten bevatten natuurlijk gewoon suiker. Sommige taartenbakkers vermelden erbij dat ze eigenlijk vooral geraffineerde suiker-vrij bedoelen. Dus zonder tafelsuiker (sacharose). Dat zou dan de boosdoener moeten zijn. Maar sacharose bestaat uit fructose en glucose (50/50), terwijl in fruit naast fructose en glucose ook sacharose aanwezig is.

De balans

 

Dan is er nog zoiets als zoetkracht, dat is niet een objectieve maat die gemeten kan worden, maar wel een referentiewaarde waarmee zoete smaken met elkaar vergeleken kunnen worden. Tafelsuiker heeft een zoetkracht van 1, maar bij fructose kan de zoete smaak variëren van 1.2 tot 1.8 zoetkracht. Daardoor heb je dus relatief minder nodig van fruitsuiker om je taartje toch lekker zoet te laten smaken. Wat de gezondheid betreft lijkt het er echter op dat de verschillende soorten suiker, namelijk glucose, sacharose of fructose, geen verschillend effect op het lichaam hebben, zoals dat bijvoorbeeld bij verzadigde en onverzadigde vetten wel het geval is.

Gewoon lekker blijven na-apen dus die foodies, maar wel met een beetje gezond verstand.

Geef een reactie