Sluikreclame

In de categorie bizarre reclames is een nieuwe aanwinst te bewonderen. Een provider die het overstappen vergelijkt met wedergeboorte! Dat wil zeggen, de voice over heeft het over opnieuw geboren worden en in beeld is iemand te zien die volledig onder water gedompeld wordt met een groepje enthousiaste mensen erbij. Mijn eerste reactie is dan, wie denkt in Nederland bij het volledig onder water gaan nog aan de doop? Laat staan aan wedergeboorte?

Contrast

Persoonlijk erger ik me vreselijk aan dit soort verwijzingen. Wat denkt men er werkelijk mee te bereiken? Mensen die geïnteresseerd zijn in een nieuwe provider zijn vast benieuwd naar de mogelijkheden die een bedrijf te bieden heeft. Dus wanneer je koopwaar in orde is, zou je met een gerelateerd filmpje een heel eind moeten kunnen komen. Wanneer je er vanuit gaat dat de overstap echt een levensveranderende ervaring zal zijn en je gaat op zoek naar een goede manier om dat uit te drukken, moet je misschien een beeld kiezen wat wijdverbreid erkent is als overgangsmoment. Het te spreken over opnieuw geboren worden in combinatie met iets zo vluchtig en oppervlakkig als een telefoonabonnement is wel een van de grootst mogelijke contrasten die je kunt bedenken.

Levensveranderende ervaring

Of zou het bedoeld zijn om te shockeren, in de hoop dat mensen er daarom over zullen praten? Dan nog lijkt het me ver gezocht, want hoeveel mensen zullen aanstoot nemen aan deze boodschap? Maar allicht zie ik het veel te zwartgallig en kan het ook opgevat worden als een mooie sluikreclame. Want mocht je zoveelste smartphone met ander abonnementje toch ook weer tegenvallen, omdat je vooraf al weet dat het gedateerd is op het moment dat je het afrekent. Het je bovendien nog meer van je vrijheid ontneemt en niets verder kan helpen, dan moet je misschien toch eens op zoek gaan naar iets dat werkelijk levensveranderend is. Misschien worden mensen geprikkeld, hoe zou ik me werkelijk als herboren kunnen voelen. Is geluk echt te koop?

Geef een reactie