Mode maakt meer kapot dan je lief is

Eén van mijn eerste blogs ging over duurzame kleding, maar hoe meer je met dingen bezig gaat houden, hoe groter je verbazing soms wordt. Sinds wanneer zijn we het normaal gaan vinden om elke paar maanden of weken of dagen nieuwe kleren te kopen, terwijl onze kast of kamer al uitpuilt? Nog niet zo heel lang geleden had je een paar setjes doordeweekse kleding en een zondagse outfit en dat was dan voldoende. Tegenwoordig hebben we zoveel dat we geen idee hebben voor welke gelegenheid we iets gekocht of gedragen hebben. Goed beschouwd is het zo vreemd dat ‘even lekker shoppen’ een tijdverdrijf is geworden om geld uit te geven zonder dat we iets nodig hebben. Gewoon een rondje door de winkels om te kijken wat voor moois er beschikbaar zou kunnen zijn.

Ik heb het idee dat de kleding industrie ook behoorlijk achter blijft, qua duurzaamheid en biologisch, ten opzicht van bijvoorbeeld voedingsmiddelen. Iedere supermarkt heeft wel een biologisch of verantwoord vak, maar vele kledingmerken hebben nog maar erg beperkt of geen aanbod van werkelijk duurzame kleding. Voor de consument is het lastig om uit te vinden waarom bepaalde kleding van groothandels meer bewust is dan de rest. Sommigen gebruiken biologisch katoen, anderen denken aan het welzijn van de mensen die onze spullen maken en soms worden inzamelacties gehouden om je kleding te recyclen. Allemaal kleine druppels op een hete plaat, want wat dat betreft maakt de mode industrie op vele vlakken slachtoffers. Soms letterlijk, zoals bij het instorten van een kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, waar drie jaar geleden meer dan 1000 mensen omkwamen. Maar ook door het goedkoop en milieu belastend produceren van stoffen, de chemicaliën die gebruikt worden voor het kleuren en het vele water dat eraan te pas komt. En dan hebben we het alleen nog over de productie van die kleding gehad. Aangezien we het niet bij twee of drie kledingsetjes houden en ons aantal wereldwijd blijft groeien, lijkt het alleen maar erger te worden. Want na twee of drie keer dragen zijn dingen dus uit de mode of zo goedkoop gefabriceerd dat er een gaatje in zit of een vlekje er niet meer uit gaat. Verstellen of zelf creatief aanpassen aan die zogenaamde trends is eveneens uit de tijd en zo draagt onze kledingmania ook bij aan het enorme afval probleem dat we toch al hadden.

Gelukkig zijn er enkele zeer aanbevelenswaardige inzamelacties om onze afdankers aan minder bedeelden te geven of te upcyclen naar iets anders moois. Maar over het algemeen zijn het vooral kleine en daarmee vaak dure, maar vooral ook minder invloedrijke, initiatieven die bewust bezig zijn zo duurzaam mogelijk met kleding om te gaan. De kledingindustrie zou er goed aan doen om voor haar inspiratie iets verder dan één seizoen vooruit te kijken. Tot die tijd kan je helemaal hip en verantwoord terecht bij winkels als https://www.brandmission.nl/our-story of http://www.goodfibrations.nl/ of voor de kinderen https://www.ekodepeko.nl/

Geef een reactie