Op zoek naar het goede leven

Soms word je getroffen door de overeenkomst tussen iets dat je leest en hoe je zelf dingen in je leven ervaart. Zo las ik laatst weer in het Bijbelboek Handelingen, hoofdstuk 17 het verhaal van Paulus die in Athene aankomt. Hij wandelt rond door de stad en wordt geïrriteerd door alle afgodsbeelden en tempels die hij overal ziet. Hij gaat regelmatig met mensen in debat op de markt, want staat er dan in vers 21: de Atheners en iedereen die in de stad woonde hadden ‘immers voor haast niets anders tijd dan voor het uitwisselen van de nieuwste ideeën’. De markt als een soort twitter avant la lettre. Deze mensen waren met elkaar op zoek naar het goede leven, een aantal filosofen nemen Paulus mee naar die Areopagus om hem eens goed aan de tand te voelen over de nieuwe leer die hij uitdraagt.

Het goede leven

Dit deed me denken aan hoe ik twee jaar geleden met dit blog begon. Omdat ik me kan opwinden over de gekste dingen, die we in onze maatschappij maar normaal lijken te vinden. Zoals trends waardoor we steeds ‘gedwongen’ worden om nieuwe items te kopen, terwijl we eigenlijk nog goede, maar verouderde versies daarvan in huis hebben. En verontwaardigd raak over de gevolgen van onze levensstijl voor de aarde. Het zijn thema’s die in verschillende vormen steeds terug zijn gekomen in de stukjes die ik schrijf. Aansluitend bij actuele onderwerpen en op zoek naar een goede manier van leven. Net zoals Paulus toen deed, hij citeerde schrijvers uit die tijd en wees zijn toehoorders erop dat God niet in het materiële aanwezig is. Zolang we achter ‘afgoden’ als geld, spullen en macht blijven aanlopen, zullen we nooit vrij zijn of een goed leven kunnen leiden.

Blijven zoeken

Daarbij lopen we de kans om als een kip zonder kop achter allerlei hypes aan te lopen, zonder echt de tijd te nemen om goed na te denken over de zin van het leven of de oorsprong en het doel daarvan. Ik realiseerde me ineens de actualiteit van dit verhaal over Paulus. Om geloven als een optie te zien en het leven niet volledig plat te redeneren met behulp van de wetenschap en toevalligheden. Want, zoals Paulus zijn rede vervolgt, ‘Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is.’ (vers 27). Als je maar durft te geloven! In die zin is er echt niet zoveel verschil tussen toen en nu. Het verhaal van Jezus was voor de hoorders van toen al net zo absurd als voor ons nu.

Herontdekken

Het enige is dat het voor hen een nieuw en dus interessant geloof was. Voor ons lijkt het misschien een oud, gepasseerd thema geworden, besmeurd met allerlei schandalen. Maar waarom zou je het niet een kans geven? Er zijn wel meer eeuwenoude tradities die ineens heel hip zijn. Waarom zou je bijvoorbeeld wel yoga proberen om je rust te vinden? Yoga was ooit ook als een zoektocht naar god bedoeld, die teruggaat op de derde eeuw voor Christus. Of zo’n vredig boeddhabeeld in huis neerzetten? Boeddha heeft zijn oorsprong ergens in de vijfde eeuw voor Christus en zijn ascetische levenswijze lijkt in niets op de mollige vrolijkerds in de vensterbank. Daarbij wordt ook het boeddhisme, net als zoveel wat mensen aanraken, geassocieerd met de nodige ellende. Zoals vrij recent nog werd beschreven in een artikel van Paul Geraedts: ‘De vredelievende boeddhist verliest rap zijn onschuld’.

Dus wanneer we facetten van deze zeer oude tradities kunnen proberen te integreren in ons leven, waarom dan niet eens het boek Handelingen doorlezen? Of een Alpha cursus volgen, om te zien wat dat voor je leven zou kunnen betekenen?

Geef een reactie