Gamificatie

Het valt me op hoe gamificatie op steeds meer plaatsen in de maatschappij terug komt. Je kunt bijvoorbeeld bijna geen aankopen meer doen zonder een klantenpas met bijbehorend puntensysteem. Met daarbij een regelmatig terugkerende vermelding van het aantal punten dat je al hebt gespaard en welke fantastische extra’s je daar dan weer voor kunt krijgen. Of de opbeurende geluidjes die je te horen krijgt bij het scannen van die pas of het invoeren van diensten die je nodig hebt. Ik begrijp dat we in een cultuur leven waarbij beeld en geluid erg belangrijk zijn. Maar de betuttelende wijze waarop het nu ingezet wordt, leidt volgens mij meer af, dan dat het werkelijk wat oplevert (afgezien van nog meer winst voor de bedrijven natuurlijk).

Symbooltaal

Zo komen er steeds meer symbolen om het gezond en duurzaam eten te bevorderen. Bordjes met kleuren voor meer of minder suiker in je sap, een koe op zuivel van weidemelk en een groeve V voor vega. Het zou de consument verder moeten helpen. Maar de icoontjes zijn zo simpel, dat je volledig af moet gaan op wat de bedenker ermee voor ogen heeft. Het is dus extra informatie, bovenop alles wat er toch al op verpakking te lezen staat, waarvan je jezelf afvraagt hoe het je verder helpt. Voor het maken van goede keuzes, heb je echt meer informatie nodig dan symbooltaal.

Onterechte simplificatie

Dat blijkt wel uit de nieuwe tv-serie ‘de Vergelijkers’, waarbij wekelijks de milieu impact van onze dagelijkse keuzes met elkaar worden vergeleken. Twee varianten van een product of dienst worden onder de loep genomen. De beide mogelijkheden zijn zo geselecteerd, dat je vooraf denkt dat een van beide opties duidelijk beter zal zijn. Maar zo makkelijk is het dus helemaal niet. Wanneer je echt bewuste keuzes wilt maken moet je jezelf volledig verdiepen in herkomst, verbruik en recycle mogelijkheden. Daarbij komt het er vaak op neer dat je keuzes moet maken. Wil je een product dat duurzaam omgaat met grondstoffen of iets dat lang mee gaat, bijvoorbeeld. Want helaas zijn er nog niet veel keuzes die op alle fronten scoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *